Yhden varaan ei voi laskea – Missä kaikissa kanavissa ATA näkyy ja kuuluu
12.06.2025
Mikäli avoinna olevaan työtehtävään löytyy helposti tekijä, valittu työntekijä on luultavasti tullut jonkin yleisen työnhakusivuston, kuten Duunitorin, Joblyn tai työmarkkinatorin kautta. Mikäli tehtävä on spesifimpi eikä osaajaa olekaan itsestään selvän helppoa löytää, pitää viesti eli työpaikkailmoitus saada henkilön kasvoille muuta kautta. Työhönsä tyytyväiset, vakituisessa työssä olevat ihmiset, kun eivät roiku työnhakusivustoilla päivittäin.
Tässä avaamme tapoja ja kanavia, joiden kautta olemme löytäneet asiakkaillemme tekijöitä:
-
Työnhakusivustot (Jobly ja Duunitori suurimmat, joihin meillä on erilliset sopimukset, jotka takaavat parempaa näkyvyyttä)
-
Työmarkkinatori ja kaupunkien työllisyyspalvelut (työllisyyspalvelut ovat siirtyneet valtiolta kuntien vastuulle eli eri kaupunkeihin on eri yhteyshenkilöt. Tiivis yhteistyö työllisyyspalveluiden kanssa kantaa hedelmää).
-
Kohdennettu sosiaalisen median maksettu mainonta. Tänä päivänä somessa orgaaninen postaus ei näy kuin kollegalle ja äidille, joilta molemmilta varmastikin sen tykkäyksen siihen postaukseen saa. Työntekijää sillä ei vain saa. Teemme jokaiseen avoimeen työpaikkaan maksettua mainontaa. Alustoina käytämme Metan Facebookia, Instagramia sekä Linkediniä ja TikTokia.
-
Oppilaitosyhteistyöt – opot, linjajohtajat, ammattiopettajat verkostoistamme sekä esimerkiksi paikallinen opiskelijatoihin.fi -sivusto.
-
Keskustelupalstat ja someryhmät, oma someverkosto
-
LinkedInistä suorahakemalla, käyttämällä apuna LinkedInin maksullisia recruiter-ominaisuuksia
-
Äänimainonta radioon
-
Google-mainonta
-
Blogi-kirjoitukset, joilla ohjataan ihmisiä verkkosivuillemme ja katsomaan avoimet työpaikat
-
Tekoälyn tuottamat tekstisisällöt, joita hyödynnetään monisanaisten hakulausekkeiden (pitkä häntä) osalta Google-hauissa.
-
Youtube-mainonta
-
Messut ja tapahtumat
-
Info -ja näyttötaulut huoltoasemilla, linja-autopysäkeillä yms
-
Vanhat hakijat järjestelmästä
-
Rekrytoijiemme omat verkostot – pelkästään LinkedInissä puhutaan paristakymmenestä tuhannesta ihmisestä
-
Somessa maksetun mainonnan lisäksi orgaaniset julkaisut seuraajille
-
Uutiskirjeet, sähköpostimarkkinointi
Jokaiseen rekrytointiin ei käytetä kaikkia kanavia yhtä aikaa. Se ei ole tarpeellista ja nostaisi myös rekrytoinnin eli asiakkaan maksamaa hintaakin. Me tarkastelemme jokaisen rekrytoinnin osalta aina erikseen sopivimmat kanavat. Meillä on kokemuksen lisäksi valtavasti dataa päätöksenteon tueksi valita kulloiseenkin rekrytointiin sopivimmat tavat näkyä.