Avoimet työpaikat Kirjaudu

ATA Henkilöstöpalvelut Oy

Miksi ”Ei nyt tarvita, mutta jos on hyviä tyyppejä, niin saa esitellä” ei toimi


26.09.2025

Otsikon lause on kenties yksi tyypillisimmistä, joita kuulee puhelimessa rekrytointiin liittyen. Ja seuraavaksi tulen kertomaan, miksi se ei tule johtamaan hyvään lopputulokseen.

Rekrytointipalveluita tarjoavia toimijoita on paljon. Siis todella paljon. Joukossa on tiettyyn toimialaan erikoistuneita sekä vähän kaikkea tekeviä. Osa tekee henkilöstövuokrausta, toiset rekrytointitoimeksiantoja ja kolmannet suorahakuja. Osa kaikkia edellä mainituista. Osa etsii tekijän asiakkaalle räätälöidysti ja toiset hamuavat rekrytointijärjestelmänsä täyteen CV:itä, joista voi sitten etsiä tekijää kulloiseenkin tarpeeseen. Hoh hoijaa ja huh huh!

Jos et ole alalla töissä, niin pää voi mennä pyörälle toimijoiden määristä ja eroista. Päättävässä asemassa oleville yhteydenottoja ja myyntisoittoja tulee paljon. Siis todella paljon.

Nopeasti eroon innokkaasta myyjästä

Mikäli käsillä ei ole tulenpalavaa tarvetta palkata työntekijää, voi päivän kolmannelle soittajalle tulla kiusaus tehdä lempeät ei:t: ”ei ole tarvetta juuri nyt, mutta jos nyt kuitenkin on hyviä tyyppejä, niin saa esitellä.” Virhe.

Vaihtoehtoisesti yrityksessä saattaa ollakin oikea tarve, mutta kaiken muun työkuorman keskellä ei oikein jaksa ottautua asiaan – helpompi vain pyytää, että laittakaa sähköpostiin cv:itä tulemaan ja katsotaan sitten läpi, että värähtääkö missään. Toinen virhe.

Pyytäessä sutta ja sekundaa saa sutta ja sekundaa

Edellä mainitut taikasanat ”saa esitellä” sytyttää myyjät silmät ja saa hänen syljen erityksen virtaamaan suupieliä myöden. Hän mitä luultavimmin kiittelee, lupaa selvitellä asiaa ja palaa asiaan piakkoin. Tässä kohtaa voit laittaa sekuntikellon päälle. Sillä nopeimmillaan jo seuraavasta tunnista alkaen alkaa maaginen cv-sade, joka voi kestää läpi viikon. Tulet saamaan ensiksi yhden, sitten toisen ja kolmannen ansioluettelon sähköpostiisi.

Missä sitten on vika? Laadussa. Liian usein vika on laadussa. Lyhyen puhelinsoiton ja kuulumistenvaihdon seurauksena ei rekrytointiyrityksen vieras  myyjä/rekrykonsultti/yhteyshenkilö voi tietää, minkälaista osaajaa yrityksessä oikeasti tarvitaan. Meille jokaiselle hyvä tyyppi on lopulta subjektiivinen asia ja myyjällä saattaa olla kiusaus päästä äkkiä esittelemään vain joku kandi.

Ansioluetteloita räiskimällä saattaa joskus tullakin sopiva kandi vastaa, mutta liian usein sähköpostilaatikko vain täyttyy eriskummallisista hakemuksista ja kandeista. Kiusallista ja vaivaannuttavaa kaikille.

Jotta rekrytointiyritys pystyy tarjoamaan oikeaa hyötyä ja apua yrityksen henkilöstö- ja osaamistarpeeseen, tulee ensiksi selvittää taustatiedot. Minkälaista osaamista ollaan hakemassa, minkälainen henkilö etsinnässä ja minkälaiseen työkulttuuriin ollaan uutta kollegaa tai alaista hakemassa. Eihän lääkärikään lähde kirjoittamaan lääkereseptiä, ennen kuin tietää, mikä potilasta vaivaa. Kiinteistövälittäjänkin pitää vähintään tietää toiveet alueesta, huonemäärästä ja hintatasosta ennen kuin voi suositella tai ehdottaa kohdetta. Sama tolkku pätee rekrytointiin.

Vasta tällä pohjatyöllä voidaan päästä laadukkaaseen lopputulokseen.

Vinkki seuraavaan kertaan, kun löydät itsesi puhelimesta keskustelemassa rekrytoinneista

Seuraavan kerran kun saat soiton rekrytointialan yrityksestä, tulipa se mistä tahansa tai vaikka ATAlta, niin sano mieluummin: ”kiitos, nyt ei ole tarpeita”, ilman ”mutta hyviä tyyppejä saa esitellä” -sivulausetta. Säästät tällä arvokasta aikaasi ja sähköpostilaatikkosi megatavuja.

Jos kuitenkin sinulla on rekrytointitarpeita, niin tee itsellesi palvelus ja pyydä aloituspalaveri. Lupaan, että sen myötä laatu on parempi ja teille löydetään todennäköisemmin tarvitsemanne osaaja.

Yhteystiedot

Olli Malkavaara
varatoimitusjohtaja, ATA Henkilöstöpalvelut
050 568 1313
olli.malkavaara@atarekry.fi