Avoimet työpaikat Kirjaudu

ATA Henkilöstöpalvelut Oy

Kuinka pienyritys voi tehostaa rekrytointia?

ata logo


22.05.2025

Pienyritykset voivat tehostaa rekrytointiaan keskittymällä tarkkaan tarpeiden määrittelyyn, kehittämällä houkuttelevaa työnantajamielikuvaa ja hyödyntämällä oikeita kanavia oikeiden osaajien tavoittamiseen. Onnistunut rekrytointi edellyttää selkeää näkemystä siitä, millaista osaamista ja persoonaa etsitään sekä pitkäjänteistä suunnittelua. Erityisen tärkeää on panostaa pysyviin työsuhteisiin, sillä jatkuva rekrytointi kuluttaa resursseja. Hyödyntämällä henkilöstöpalvelukumppanin ammattitaitoa pienyritys voi saada käyttöönsä laajemmat verkostot ja keskittyä omaan ydinosaamiseensa.

Pienyrityksen rekrytoinnin haasteet ja mahdollisuudet

Pienyrityksille rekrytointi tuo sekä merkittäviä haasteita että ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Haasteet kumpuavat usein rajallisista resursseista – pienyrityksellä harvoin on omaa HR-osastoa tai laajaa rekrytointibudjettia. Aikaa ja osaamista rekrytointiprosessin perusteelliseen läpiviemiseen voi puuttua, mikä kasvattaa epäonnistumisen riskiä.

Toisaalta pienyrityksillä on kilpailuetuja, joita isommilta toimijoilta puuttuu. Ketterä päätöksenteko, yhteisöllinen työilmapiiri ja mahdollisuus tarjota monipuolisia työtehtäviä houkuttelevat monia osaajia. Pienyrityksissä työntekijät pääsevät usein vaikuttamaan yrityksen kehitykseen laajemmin ja näkemään työnsä tulokset välittömämmin.

Ammattitaitoisen henkilöstön löytäminen on pienyritykselle erityisen kriittistä, sillä jokaisen työntekijän panos on suhteellisesti suurempi kuin isommissa organisaatioissa. Yksikin väärä rekrytointi voi tulla kalliiksi niin taloudellisesti kuin työilmapiirin kannalta. Vastaavasti onnistunut rekrytointi voi merkittävästi edistää liiketoiminnan kasvua ja kehitystä.

Me ymmärrämme, että pienyrityksen kohdalla kyse ei ole vain avoimen position täyttämisestä, vaan pitkäaikaisen kumppanuuden rakentamisesta työntekijän kanssa. Pitkäjänteinen ajattelu rekrytoinnissa maksaa itsensä takaisin, kun vaihtuvuus pienenee ja osaaminen kehittyy talon sisällä.

Miksi perinteiset rekrytointimenetelmät eivät usein toimi pienyrityksille?

Perinteiset rekrytointimenetelmät, jotka toimivat suurille yrityksille, eivät usein vastaa pienyritysten tarpeisiin. Tämä johtuu merkittävistä eroista niin resurssien kuin toimintaympäristöjenkin välillä. Isojen yritysten rekrytointimallien suora kopiointi johtaa harvoin optimaalisiin tuloksiin pienemmissä organisaatioissa.

Suuryrityksillä on tyypillisesti massiiviset hakijamäärät, joiden käsittelyyn tarvitaan standardoituja prosesseja ja automatisointia. Pienyrityksissä hakijoita on usein vähemmän, jolloin persoonallisuuden ja kulttuurisen yhteensopivuuden arviointi nousee keskeisempään asemaan kuin täsmälleen tiettyjen teknisten kriteerien täyttyminen.

Resurssirajoitteet ovat merkittävä tekijä. Pienyrityksissä ei usein ole aikaa tai henkilöstöä monivaiheisiin rekrytointiprosesseihin, eikä varaa käyttää kalliita rekrytointialustoja tai konsultteja. Lisäksi rekrytointiprosessi saattaa sitoa johdon aikaa perusliiketoiminnalta, mikä voi väliaikaisesti hidastaa yrityksen toimintaa.

Pienyrityksille toimivampi lähestymistapa on usein verkostojen hyödyntäminen, suorahakumenetelmät jo työsuhteessa olevien ammattilaisten löytämiseksi sekä kumppanuus luotettavan henkilöstöpalveluyrityksen kanssa.

Miten tunnistaa yrityksen todelliset rekrytointitarpeet?

Rekrytointitarpeiden tunnistaminen edellyttää syvällistä analyysia yrityksen nykytilanteesta ja tulevaisuuden suunnasta. Onnistunut rekrytointi alkaa aina huolellisesta tarpeiden määrittelystä – mitä osaamista puuttuu ja millainen henkilö täydentäisi nykyistä tiimiä parhaiten. Tämä vaihe on kriittinen, sillä epämääräisesti määritelty tarve johtaa usein epäonnistuneeseen rekrytointiin.

Aloita analysoimalla työtehtävän todellinen sisältö ja vaatimukset. Mieti, onko kyseessä todella kokoaikainen tarve vai voitaisiinko tehtäviä mahdollisesti järjestellä uudelleen nykyisen henkilöstön kesken. Huomioi myös tulevaisuuden näkymät – haetaanko henkilöä vain akuuttiin tarpeeseen vai rakennetaanko pitkäaikaista työsuhdetta?

Osaamistarpeiden tunnistamisessa on hyödyllistä erottaa välttämättömät taidot toivottavista. Lista kaikista mahdollisista osaamisista tuottaa helposti mahdottoman profiilin, jollaista ei todellisuudessa löydy. Priorisoi siksi osaaminen ja keskity olennaiseen – mitä ilman ei yksinkertaisesti pärjää ja mitä voidaan opettaa työn ohessa.

Rekrytointiprofiilin luomisessa kannattaa huomioida myös organisaatiokulttuuri ja tiimin dynamiikka. Me ATA:lla korostamme, että oikean henkilön löytäminen ei tarkoita vain teknisten kriteerien täyttymistä, vaan myös persoonan yhteensopivuutta työyhteisöön. Pienyrityksissä tämä korostuu entisestään, sillä jokainen työntekijä vaikuttaa merkittävästi työilmapiiriin ja yrityskulttuuriin.

Kuinka rakentaa houkutteleva työnantajamielikuva pienelläkin budjetilla?

Houkuttelevan työnantajamielikuvan rakentaminen on mahdollista pienelläkin budjetilla, kun keskittyy oikeisiin asioihin. Työnantajamielikuvan ytimessä on aitous – millaista työskentely yrityksessäsi todella on ja mitä arvoja edustat. Pienyrityksillä on usein ainutlaatuinen kulttuuri ja yhteisöllisyys, jota kannattaa korostaa rekrytointiviestinnässä.

Hyödynnä digitaalisia kanavia tehokkaasti. Verkkosivujen “Meistä” tai “Ura meillä” -osiot, sosiaalisen median tilit ja työntekijöiden jakamat kokemukset ovat kustannustehokkaita tapoja tuoda esiin yrityksesi kulttuuria. Autenttiset kuvat ja videot työarjesta sekä henkilöstön ajatukset luovat rehellisen kuvan siitä, millaista työskentely yrityksessäsi on.

Pitkien työsuhteiden arvostuksen viestiminen on keskeistä. Korosta, että etsit pitkäaikaista kumppanuutta, et vain työntekijää. Me ATA:lla uskomme pitkäjänteiseen työhön ja ammattitaidon kehittämiseen – tämä ajattelutapa kannattaa tuoda selkeästi esiin rekrytointiviestinnässä. Mainitse esimerkiksi, miten tuet työntekijöiden ammatillista kehitystä ja miten työsuhteet yrityksessäsi tyypillisesti kehittyvät ajan myötä.

Verkostoidu aktiivisesti oman alasi tapahtumissa ja oppilaitosyhteistyön kautta. Tämä ei vaadi suuria investointeja, mutta rakentaa mainetta kiinnostavana työnantajana. Myös olemassa olevien työntekijöiden tyytyväisyydestä huolehtiminen on tehokasta työnantajamielikuvan rakentamista – tyytyväiset työntekijät ovat parhaita lähettiläitäsi työmarkkinoilla.

Milloin henkilöstöpalveluyrityksen käyttäminen on järkevää pienyritykselle?

Henkilöstöpalveluyrityksen käyttäminen on pienyritykselle järkevää erityisesti silloin, kun rekrytointiosaamista ei löydy talon sisältä tai kun rekrytointiin käytettävissä oleva aika on rajallinen. Ulkoistettu rekrytointi vapauttaa yrityksen johdon keskittymään ydinliiketoimintaan samalla kun ammattilaiset etsivät sopivaa työntekijää.

Kustannustehokkuutta arvioidessa tulee huomioida rekrytoinnin kokonaiskustannukset. Epäonnistunut rekrytointi tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin ammattilaisen palkkaaminen avuksi. Henkilöstöpalveluyrityksen käyttö voi olla erityisen perusteltua, kun haetaan erikoisosaamista, jota on vaikea tavoittaa tavanomaisin keinoin, tai kun rekrytointitarve on kiireellinen.

Oikean rekrytointikumppanin valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota useisiin tekijöihin. Tarkista yrityksen maine ja arvostelut verkossa, tutustu referensseihin erityisesti omalta toimialaltasi ja kysy työntekijätyytyväisyyskyselyiden tuloksista.

Ammattitaitoinen henkilöstöpalveluyritys tuo rekrytointiprosessiin lisäarvoa laajan verkostonsa kautta. Erityisesti pitkäaikaisten työsuhteiden löytämisessä oikeat verkostot ovat kullanarvoisia – parhaat ammattilaiset ovat usein jo työsuhteessa eivätkä aktiivisesti hae uutta työtä. Me ATA:lla keskitämme resurssimme juuri näiden ammattilaisten löytämiseen ja varmistamme, että sekä osaaminen että henkilön ja yrityksen arvot kohtaavat.

Rekrytoinnin tehostaminen: keskeiset opit pienyrityksille

Pienyritysten rekrytoinnin tehostamisessa avainasemassa on strateginen lähestymistapa ja huolellinen suunnittelu. Keskeistä on varmistaa, että rekrytointiprosessi on suhteutettu yrityksen kokoon ja resursseihin, mutta silti riittävän perusteellinen oikeiden osaajien löytämiseksi. Tehokas rekrytointi alkaa aina selkeästä tarpeenmäärittelystä.

Rakenna systemaattinen prosessi, joka takaa hakijoiden tasapuolisen kohtelun ja helpottaa vertailua. Varmista, että työpaikkailmoituksesi tavoittaa oikean kohderyhmän – usein tämä tarkoittaa perinteisten kanavien lisäksi kohdennettua viestintää oman alan verkostoissa. Rekrytointiprosessin jokaisessa vaiheessa tulisi näkyä pienyrityksen vahvuudet: joustavuus, yhteisöllisyys ja mahdollisuus vaikuttaa.

Haastatteluvaiheessa kannattaa hyödyntää erilaisia menetelmiä kokonaisvaltaisen arvion saamiseksi. Älä keskity vain tekniseen osaamiseen, vaan arvioi myös hakijan sopivuutta yrityskulttuuriin ja kasvupotentiaalia. Erityisesti pienyrityksissä on tärkeää, että työntekijät sopivat tiimiin ja jakavat yrityksen arvot.

Pitkäaikaisten työsuhteiden rakentaminen alkaa jo rekrytointivaiheessa. Ole rehellinen työn sisällöstä ja yrityksen tilanteesta – katteettomilla lupauksilla rakennettu työsuhde ei kestä.

Jos omat resurssit tai osaaminen eivät riitä tehokkaaseen rekrytointiin, ammattitaitoisen henkilöstöpalveluyrityksen hyödyntäminen voi olla järkevä ratkaisu. Kokenut kumppani hoitaa koko prosessin työpaikkailmoituksen laatimisesta hakemusten käsittelyyn ja haastatteluihin, jättäen lopullisen päätöksenteon yritykselle. Tämä säästää aikaa ja parantaa rekrytoinnin laatua, mikä puolestaan edistää pitkäaikaisten, tuottavien työsuhteiden syntymistä.