Havaintojamme palkka-avoimuudesta
10.01.2023
Palkka-avoimuus on herättänyt valtavasti keskustelua viime aikoina. Me ATA:lla olemme pyrkineet aina siihen, että kaikissa työpaikkailmoituksissamme näkyy avoimesti palkkataso tai -haitari. Työpaikkailmoitukset teemme asiakkaillemme heidän toiveidensa mukaisesti, joten jaamme kokemuksiamme palkka-avoimuuden puolesta aina myös heille. Toisinaan on meilläkin kuitenkin haussa yksittäisiä tehtäviä, joissa palkkatasosta ei ole mainintaa. Syitä on monia, ja niistä olemmekin jo kertoneet aiemmin blogissamme: https://atarekry.fi/tyopaikkailmoitus-palkka/.
Palkka-avoimuus on meille jo arkinen asia, sillä suunnittelemme ja avaamme työpaikkailmoituksia viikoittain. Olemmekin huomanneet palkka-avoimuuden positiivisia puolia työskentelymme lomassa.
Arki näytti olettamamme toteen
Loppuvuodesta 2022 meillä oli haussa useita toimihenkilötehtäviä, joista teimme palkka-avoimuuden puolesta puhuvia havaintoja. Päätimme jakaa muutaman tuoreen ja aidon havainnon.
Palkka-avoimuus somemainonnassa
Teimme testauksen, kuinka palkan näkyminen somemainonnassa vaikuttaa mainosten tavoitettavuuteen. Avoinna oli toimihenkilötasoinen paikka, ja ilmoitusteksti itsessään oli laadukkaasti kirjoitettu sekä palkkaus ja työsuhde-edut oli avattu ilmoituksessa avoimesti. Teimme samasta työpaikasta kaksi eri mainosta sosiaalisen median kanaviimme: samalle kohderyhmälle täysin samalla budjetilla. Erona se, että toiseen mainoskuvaan sisällytimme palkkatiedon, kun taas toisesta jätimme kokonaan pois.
Dataa mainoksista: ilman palkkatietoja mainos sai 246 klikkausta, ja CTR (eli osuus niistä kerroista, jolloin ihmiset nähneet mainoksen ja tehneet klikin) 2,74%. Sama mainos palkkatiedon kera 536 klikkausta ja CTR 3,40%. Palkka-avoimen mainoksen voidaan siis sanoa purreen työnhakijamarkkinassa todella paljon paremmin näiden lukujen valossa.
Palkka näkyviin työpaikkailmoitukseen?
Avoinna oli kaksi eri päällikkö-tason paikkaa. Työpaikkailmoitukset olivat molemmissa laadukkaat: työnkuva ja -tehtävät avattiin selkeästi. Toisessa ilmoituksessa oli lisäksi avattuna kiinteän kuukausipalkan määrä provisioineen ja muine työsuhde-etuineen. Toisessa ilmoituksessa asiakkaamme toiveesta pyysimme hakijoilta tehtävään nähden perusteltua palkkatoivetta, mutta palkkatasoa ei sen tarkemmin avattu.
Pääsimme etsimään palkka-avoimeen työpaikkaan asiakkaallemme heidän toiveidensa mukaisia osaajia yli 60 hakijan joukosta. Palkkatiedon puuttuessa asiakkaamme joutui tyytymään vain noin 15 hakijan massaan.
Avaamalla palkkatiedon työpaikkailmoituksissa voidaan päästä huimiin eroihin hakija- ja näkyvyysmäärissä työnhakijamarkkinassa, joten aiomme jatkossakin pyrkiä avaamaan palkkatiedot reilusti näkyviin työpaikkailmoituksissamme ja mainoksissamme.